lauantai 19. maaliskuuta 2011

Seksuaalisuus Uhattuna osa 1

Juuri tällä hetkellä maaliskuun lopussa 2011 Herramme vuonna me elämme kriittisiä aikoja täällä Suomessa mitä tulee meidän suomalaisuuteen, uskoomme ja suomalaiseen elämänmuotoon. Tunnustan, että olen heti alkujaan haukkaamassa aivan liian suurta palaa kun puhun suomalaisuudesta ja suomalaisen kansakunnan jatkuvuudesta, mutta aion keskittyä tässä ekassa blogikirjoituksessa perheeseen ja perhettä ja parisuhdetta lujittavaan seksuaalielämään.

"Kristillisessä" lännessä on ollut vallalla pitkään kristillinen avioliiton malli, jossa seksuaalinen kanssakäyminen on miehen ja naisen parisuhteen huipentuma ja yhdessäpitävä voima. Kuitenkin teollistumisen, liberaaliteologian ja yhteisöllisyyden romuttumisen myötä ihmiset eivät pidä seksiä vain yhden miehen ja yhden naisen välisenä intiminä luonnollisena yhteytenä vaan haluavat toteuttaa seksuaalisutta kukin parhaaksi näkemällään tavalla ja tämä käsitys tuntuu saavan lisää kannatusta. Tämän alkoi levitä laajemmin sodanjälkeisessä ikäpolvessa 1960-luvulta lähtien. Aluksi ylitettiin hyväksi katsottu raja seksin pitäminen vain avioliiton sisällä. Toisin sanoen seksi aloittiin aina vain aikaisemmin. Nykyisin kaiketi on aivan tavallista, että seksikokeilut aloitetaan jo ala-asteikäisenä tai viimeistään 7-luokalla. Kuitenkin monien psykologien mielestä seksin aloittaminen esimerkiksi 12-13-vuotiaana voi olla haitaksi ja häiritä lapsen henkistä kehitystä./1/ Näyttäisi siltä, että vapaan seksin aatetta levittävät mediat sekä ehkäisyvalistusta ja sukupuolivähemmisöjä edustavat tahot eivät juurikaan vaivaudu kertomaan tätä. Tuntuu, että tärkein ohjaava tekijä on "talousjumala", jonka tahto tuntuu olevan että mitä enemmän lehtiä, elokuvia ja kondomeja saadaan myytyä, sitä parempi. Olisikohan tässä vaarana, että pieni ihminen ja hänen herkkä seksuaalisuutensa jäävät näiden intressien jalkoihin? Nuorena miehenä orastavan seksuaalisuuden herätessä, suurella voluumilla tapahtuva seksuaalinen viestintä paitsi hämmentää, myös sotkee kehitystä ja lisää häpeän tunteita. Vielä 1980-ja 1990-luvulla tätä pystyi jotenkin itse säätelemään ja tv-ohjelmissa oli mielestäni kohtuu määrä seksuaalista ärsykettä. Siitäkin huolimatta ihmetellä voi, miksiköhän esimerkiksi Baywatch ja Lemmenlaiva tulivat juuri lasten koulusta paluun jälkeen? Näitä ohjelmia tuli ehkä kerran päivässä ja illalla aikuisviihdettä tuli sitten todella myöhään. Mainoksissa ei kohtuuttomasti myyty seksillä tuotteita niin kuin nykyisin. Tuntuu, että mopo on karannut joiltakin pahemman kerran käsistä, sillä onhan televisio voimakas viestintäväline ja varmasti ohjaa nuorten käyttäytymistä seksuaalisuuden alueella.

Seksuaalisen kanssakäymisen radikaali muutos on tapahtunut ihan muutamassa vuosikymmenessä. Näyttäisi siltä, että Seta on ainakin Etelä-Suomessa tehnyt määrätietoista työtä muuttaakseen ihmisten seksuaalista kanssa käymistä. Vuonna 1998 vantaalla  meidän lukiossa kävi eräs Setan edustaja maalailemassa jännittävää kuvaa homoudesta ja homona elämisestä homobaareineen ja sen tuomine viehätyksineen. Perusteluna epäluonolliselle homodeittailulle ja luonottamalle miesten väliselle seksille hän esitti, että käyväthän sinkutkin olutta juomassa ja luomassa yhden illan suhteita. Käsittääkseni tällainen elämä on aika tuhoisa niin siinä elävälle kuin hänen läheisilleen. Minkälaisen mallin tämä antaa esimerkiksi lapsille uskollisuudesta? Nyky-yhteiskunnassa ei ole helppoa elää uskollisena puolisolleen. Aiemmin yhden illan suhteet tai avioliiton ulkopuolinen seksi eivät kuuluneet meidän kulttuuriin, jolla Setan edustajan perusteli homoseksuaaliset seikkailut. Myös kahdeksannella luokalla Helsingissä eräs sijainen käytti historian tunnin puhumalla strippaavista miehistä, joista monesti tuli homoja.

Mielestäni nämä homosanoman evankelistat ovat saamassa aikaan kestävyysvajeen meidän yhteiskunnassa, koska tunnetusti hoitosuhteen lasku aiheuttaa ongelmia. Sen lisäksi, että he romuttavat perinteistä perhemallia, niin he suuntaavat nuorten miesten haluja isyydestä aivan väärään suuntaan. Mielestäni seksuaalisuus on herkkä ja intiimi asia ja nuorelle ihmiselle tulisi aikaa vähitellen tunnistamaan ja herämään omaan seksuaalisuuteen. Nämä ihmiset, jotka tulevat läväyttämään murrosikäisille koko karuuden homobaareista, homomiehistä, jotka esiintyy striptease-show:ssa, yhdenyön suhteista eivät mielestäni ota riittävästi huomioon toisten ihmisten herkkyyttä ja tehneet nuoren kehittymiselle oikeutta. Päin vastoin tällaisella "valistuksella" häiritään orastavaa seksuaalisen identin kehittymistä. Tämä homoasian mies (luullakseni) esitti, että nämä ennen normaalisti seksiin suuntautuneet tulivat homoiksi kun toimivat tällaisessa toimessa ja kyllästyivät naisten kanssa makaamiseen. Tämä on mielestäni aika erillainen näkemys mitä julkisuudessa kerrotaan homouden synnynnäisestä taipumuksesta. Tämä on mielestäni enemmän linjassa sen kanssa mitä puhutaan Raamatussa ihmisen luomisesta ja siitä että alussa kaikki oli täydellistä ja siitä seuranneesta rappiosta.

Sellaista uskonnollista yhdyskuntaa ei voi sanoa kristilliseksi kirkoksi, joka siunaa (tarkoitan että edistää sellaisen tavan) homosuhteessa elävän elämän tavan. Kirkon tulisi päin vastoin ohjata heitä parannukseen.  Selvää on että he eivät ole oppineet tuntemaan Kristusta, koska monet asiat ovat kristin uskoon vihkiytymättömälle peitteen takana, joka otetaan pois kun usko tulee ihmiseen. Eihän samasta lähteestä voi tulla makeaa ja karvaista vettä. /2/

 Se, että kirkko puhuisi homoseksuaalisuudesta syntinä ja sitä harrastavat tiedoistaisivat homoseksuaalisuuden synniksi olisi askel parantumiseen ja pääsemiseen eroon tästä synnistä kuitenkin tietäen että tässä ajassa ei välttämättä täydellistä parantumista ole tiedossa tai tilaa jossa ei koskaan tule kiusatuksi. Mielestäni nuorten olisi syytä myös saada viestiä, että ei aina tarvitse ystävyyssuhteen jälkeen mennä kumppanin kanssa sänkyyn. Tämä on myös ainut varma sukupuolitautien ehkäisykeino, joka on eräissä Afrikan maissa osottautunut erittäin tehokkaaksi keinoksi.

 /1/ Tytöt, pojat ja seksi, Saara Kinnunen
 /2/ Jaak 3:11-12, UT1992

Tämän tekstin kopiointi vain asianomaisen luvalla. markuslintinen@gmail.com

http://www.lahjoituslipas.fi/nalkapaiva/markuksenlipas/markuksenlipas/lahjoita/