Eilen illalla tein iltalenkin tihkusateessa kahden poikani
kanssa kierrätyspisteelle Googlemapsista katsottuna 800 metriä. Kahden pienen
pojan kanssa ilman rattaita tuohon matkaan meni noin tunti. Juosten yksin olisin
tehnyt matkan 7 minuutissa ja metallipurkkien palautuksen kanssa
toimenpiteeseen olisi kulunut 10 minuuttia.
Kuuntelin viime viikon perjantaina radiosta että Kuusankoski
Oy Vantaalla arvioi yhden metallipurkin arvoksi 2 senttiä. Eilen vein viisi
metallitölkkiä kierrätykseen eli niiden arvo raaka-aineena oli 10 senttiä eli
0,1 euroa. Jos laskisin toimenpiteelle tuntipalkan, niin tuntipalkoille siinä
en pääsisi mutta samalla sain hyötyliikuntaa. Kuitenkin jos jokainen kotitalous
ostaisi esimerkiksi 5 säilykepurkkia kuukaudessa ja palauttaisi kierrätykseen
ne niin raaka-aineen arvo on jo merkittävä. Otan tässä vapauden määritellä
kotitalouden kooksi 5 henkeä laskennan helpottamiseksi. Kun viiden miljoonan
kansan miljoona kotitaloutta palauttaa 10 sentin arvosta, niin vuodessa siitä
kertyy 1,2 miljoonaa Euroa! Todennäköisesti me kulutamme paljon enemmän kuin 1
säilyketölkin henkilöä kohden kuukaudessa. Onko meillä varaa heittää yli
miljoona Euroa roskiin vuodessa!!!?