keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Usko Jumalaan pysyy

Hyviä uutisia Jumala on tullut takaisin -Hän oli kuollut, mutta nyt Hän elää. Hän on yhä kuollut monille, mutta monet turvaavat Jumalaan vasta kun on ahdistus, taloudellinen ahdistus tai muu. “Nöyrry ihminen jo hyvinä päivinä sillä et tiedä koska paha päivä tulee. “
Minulle yritettiin lukiossa syöttää ajatusta -Jumalaa ei ole. Perusteluna käytetään seuraavia argumentteja: pahan ongelmaa -miksi on pahaa, evoluutio -olemme täällä sattuman tuloksesta. Onko ihmisen tuleminen maailmaan vain pitkän ja vaivalloisen kehityksen tulosta vai tekikö meidät kaikkivaltias Luoja puhaltamalla elämän hengen maan tomuun ja muovaamalla meidät atomi atomilta. Kumpi tuntuu uskottavammalta? Olemmeko syntyneet monien mutaatioiden kautta vai älykkään Olennon ohjauksen kautta. Kehitysopin mukaan eläinten kehityksen mekanismina on mutaatio, mutta havaintoihin perustuvan tieteen piirissä ei ole yhtään todistetta lajille edullista mutaatiota eläinkunnan tasolla. Lisäksi viimeisen kymmenen vuoden aikana on tullut merkittävästi lisänäyttöä että eläinkunnan historia ei ole sellainen mitä kouluissa opetetaan mm. hitaan kehityksen osalta, koska fossiililöydöistä ei ole löytynyt välimuotoja ns. “puuttuvia renkaita” vaan kaikki fossiilit ovat olleet pitkälle kehittyneitä mm. liskolintu.  Voidaan todeta terveen logiikan pohjalta että kehitysoppi tai hovikelpoisemmalta nimeltään evoluutioteoria ei ole tieteellinen tosiasia vaan vain teoria ja se olisi myös aika yliopiston luonnontieteenharjoittajienkin huomioida. Katsoisin että tämä tieteen harhapolku alkoi reilu sata vuotta sitten ja harhapolun taustalla on näyttäisi vaikuttavan poliittinen tarkoitus romuttaa perinteinen arvomaailma, usko kristittyjen Jumalaan ja tuoda uusia parisuhdestandardeja ja eutanasiaa. Kuka tietää miksi? Näyttäisi siltä että koko länsimainen järjestelmä ja sen moraali romutetaan samalla.
Aikaisemmin myös on argumentoitu että lapsi uskoo Jumalaan koska tämä näkemys “pakkosyötetään” hänelle esimerkiksi koulun uskonnon tunnilla tai vanhempien taholta. Tänä keväänä tunnettu aikakausilehti julkaisi “Kokeellisessa tutkimuksessa kävi ilmi, että alle kymmenenvuotiaat lapset pitivät kreationistisia selityksiä elävien olentojen alkuperästä evoluutioselityksiä uskottavampina - myös ne lapset, joiden opettajat ja vanhemmat hyväksyivät evoluution.” Nykyisin on tullut uutta tutkimustietoa että lapsi luonnostaan tekee oletuksen että on jokin suurempi olento joka on saanut kaiken näkyvän aikaiseksi. Teologinen argumentti on: “On oltava välttämätön olento jotta voi olla olemassa ei välttämätön olento (ihminen).” Maailman kaikkeus ei ole välttämätön myöskään. Lisäksi on epäloogista puhua tieteestä laisinkaan jos ei ole olemassa absoluuttista totuutta. Jos aivomme on vain materiaalin epämääräisten oikkujen summa, niin voidaanko olettaa että aivomme tuottavat luotettavia vastauksia tai tietoa? Aina on joku taho joka määrittää totuuden jos se ei ole Jumala, niin ihminen itse asettuu jumalaksi Jumalan paikalle. Tätä ihminen on tehnyt koko maailman historian ajan ja sen jäljet ovat helposti nähtävillä. Toki ihminen voi saada aikaan hyvää, mutta jos motiivit ovat itsekkäät niin seurauksena on itsensä korottaminen lähes Jumalan asemaan ja tästä seuraa aina toisten kärsimystä.
Suomessa kävi arvostettu apologetiikko WIlliam Lane Craig väittelemässä Helsingin yliopiston Phortaniassa professorin Enqvistin kanssa. Paikalla oli toistasataa ihmistä. Sen sijaan että suomalainen professori olisi edes ryhtynyt esittämään vasta-argumenttia Craigin Jumala-todisteisiin hän kiersi vastauksen ympäripyöreällä fysiikan lauseella. Mielestäni Enqvist toimi raukkamaisesti.
Jos maailman kaikkeutta pystyy tutkimaan logiikalla, niin miksi ei voisi tehdä maailmankaikkeudesta loogisia syy- ja seuraussuhdepäätelmiä koskien Jumalaa? Muistuupa mieleen keskustelun säännöistä että hyvässä keskustelussa keskutelijat puhuvat termein jota kumpikin ymmärtää.