tiistai 9. lokakuuta 2012


Eilen illalla tein iltalenkin tihkusateessa kahden poikani kanssa kierrätyspisteelle Googlemapsista katsottuna 800 metriä. Kahden pienen pojan kanssa ilman rattaita tuohon matkaan meni noin tunti. Juosten yksin olisin tehnyt matkan 7 minuutissa ja metallipurkkien palautuksen kanssa toimenpiteeseen olisi kulunut 10 minuuttia.
Kuuntelin viime viikon perjantaina radiosta että Kuusankoski Oy Vantaalla arvioi yhden metallipurkin arvoksi 2 senttiä. Eilen vein viisi metallitölkkiä kierrätykseen eli niiden arvo raaka-aineena oli 10 senttiä eli 0,1 euroa. Jos laskisin toimenpiteelle tuntipalkan, niin tuntipalkoille siinä en pääsisi mutta samalla sain hyötyliikuntaa. Kuitenkin jos jokainen kotitalous ostaisi esimerkiksi 5 säilykepurkkia kuukaudessa ja palauttaisi kierrätykseen ne niin raaka-aineen arvo on jo merkittävä. Otan tässä vapauden määritellä kotitalouden kooksi 5 henkeä laskennan helpottamiseksi. Kun viiden miljoonan kansan miljoona kotitaloutta palauttaa 10 sentin arvosta, niin vuodessa siitä kertyy 1,2 miljoonaa Euroa! Todennäköisesti me kulutamme paljon enemmän kuin 1 säilyketölkin henkilöä kohden kuukaudessa. Onko meillä varaa heittää yli miljoona Euroa roskiin vuodessa!!!?

Aamujontaja Yle Puheen radio-ohjelmassa ehdotti, että säilykepurkkeihin laitetaan 5 sentin pantti, jotta raaka-aine saataisiin kierrätetyiksi. Tarpeetonta lienee sanoa että on melko paljon edullisempaa kantaa se raaka-aine keittiön pöydältä talteen kuin kaivaa metalli toiselta puolelta maapalloa maan alta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti