keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Kunnista ja heimoista

En periaatteessa vastusta kuntaliitoksia kun ne tuovat säästöä, mutta olisikohan hyvä selvittää että onko kunta joillekin ihmisille ainoa heimo tai ryhmä johonka he tuntevat kuuluvansa ja mitä tapahtuu jos heiltä viedään tämä "identiteetti". Kun oon nyt pohtinut asiaa, niin mielestäni useimmat kunnat ovat jo nyt liian
 suuria, jotta tämmöinen heimoidenttiteetti voisi syntyä. Asuin muutama vuosi sitten Hangossa 3 vuotta  ja se oli sen kokoinen kunta, jossa kolmen vuoden aikana sai niin paljon ystäviä, että lähes aina kun oli asioimassa näki tuttavan tai ystävän ja hankolainen identtiteetti oli syntymässä. Helsingissä ei ole näin. Tosin tavallaan Helsingissä, Espoossa kaupunginosat identifioivat hmisen samalla tavalla. Olisiko tämä ryhmään kuulumisen kaipuu myös syy siihen, että nuorehkojen ihmisten parissa on syntynyt ja syntyy jatkuvasti uusia alakulttuureita mm. rokkarit, hevarit, skinit, vikat jne. Mielestäni näiden ryhmien ei tarvitsisi välttämättä olla uhka vanhoille ”heimoille” tai seurakunnalle. Olen kuullut sanonnan, että kaikki kulttuurit voivat toimia Jumalan kunniaksi kunhan ne ensin uudelleen syntyvät. 

Joka tapauksessa useimmat ihmiset kuuluvat useampiin ryhmiin kuten ydinperheeseen, sukuun, kuntaan, seurakuntaan ja kansaan tässä muutamia mainitakseni. 
On monia ryhmiä joihin ihmiset syntyvät. Olen havainnut että monet Suomessa olevat ryhmät (käytän tälle sanaa heimo tästä edespäin) heimot eivät toimi niin kuin niiden pitäisi. Kun heimoon syntyy ja tulee uusi ihminen niin näytäisi siltä että uusi ihminen tuo omalla persoonalla jotain uuttaa rikkautta ryhmään. Monet ryhmät eivät kuitenkaan halua hyväksyä mitään uutta heimoonsa ja vaativat uuden jäsenen mukautumaan heimon aatteisiin, ideologioihin ja sääntöihin. Sen sijaan terve ryhmä toimisi niin, että se ottaisi myös uusia vaikutteita  heimon toimintaan. Koska näin ei käy, niin nähdäkseni tästä syystä monet nuoremmat hakeutuvat toisiin heimoihin ns. alakulttuureihin. Tämä on valitettavaa, koska tällöin uudet heimon jäsenet eristäytyvät esimerkiksi perheheimosta jne ja näiden uusien jäsenten tuoma tärkeä panos näihin heimot jää saamatta. Näin heimot näivettyvät ja häviävät.

Mun mielestäni kunnat ovat jo nyt liian iso ryhmä toimiakseen ihmiselle heimona. Ehkä joitakin poikkeuksia lukuunottoamatta. Tulisi panostaa paikallisuuteen, paikallisiin heimoihin ja siihen korostaa ja vahvistaa sitä mikä ihmisiä yhdistää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti